Site web GRATUIT- oportunitate sau țeapă?

Site web GRATUIT- oportunitate sau țeapă?

Ofertele de realizare a unui site web gratuit nu au apărut de ieri, de azi. Ele existau și în urmă cu 5 sau 10 ani! Ceea ce s-a schimbat însă este modul agresiv de promovare și marketing al unor astfel de „oferte tentante” – doar în ultimul an am observat o creștere exponențială a reclamelor publicate pe rețelele de socializare (Facebook, Instagram) care oferă astfel de servicii. Astfel, nu poți să nu te întrebi dacă în spatele unei oferte gratuite se ascunde o oportunitate sau o țeapă… sau poate valoarea unui site a scăzut atât de mult încât nu mai valoreaza nimic?

În acest articol analizăm cazul site-urilor web gratuite din două perspective: al designerului/agenției care oferă serviciul respectiv și al clientului/proprietarului site-ului web. Încercăm să înțelegem ceea ce se află dincolo de cuvinte, dacă există condiții pentru a beneficia de această ofertă sau dacă este pur si simplu o capcană de care e bine să te ferești.

Perspectiva designerului/agenției web

Fie că este vorba de un designer/freelancer sau o agenție care oferă un site web gratuit, pentru a supraviețui ca afacere, are nevoie de încasări, de profit. Așadar, gratuitatea este cel mai probabil ceva temporar, un model de business mai complex sau doar o țeapă. Doar înțelegând acest lucru te poți feri de capcane și poți evita pierderea timpului sau o pierdere ulterioară a banilor.

Așadar, cine își poate permite să ofere un site web gratuit ca serviciu în oferta de business?

1. Freelancer aflat la începutul carierei

Este dificil ca freelancer să începi de la 0 pe o piață saturată de designeri web. Pentru a-și construi un portofoliu sau pentru a se promova, adesea o astfel de persoană va apela la voluntariat, proiecte gratuite și muncă pro bono prin care poate să își construiască rapid o bază de clienți. Deși astfel de oportunități sunt foarte atractive, trebuie să ai în vedere că un freelancer la începutul carierei mai are de învățat, iar serviciile pe care ți le poate oferi nu sunt chiar de calitate, așa cum poate îți dorești.

Ca excepție la această categorie, ar fi un freelancer care anterior a lucrat ca angajat în cadrul unei agenții de web design și are experiența necesară pentru a livra ceva de calitate. Aceste excepții însă, sunt foarte rare! Cineva care a lucrat în domeniu, va găsi soluții alternative pentru a-și construi portofoliul, fără a oferi servicii gratuite, mai ales ca independent la început de drum, pentru care orice încasare este critică.

2. O persoană care vrea să învețe să creeze site-uri web

Cum altfel să înveți să faci un site web decât practic? O persoană care urmează un curs de web design, într-o formă sau alta, poate apela la o astfel de tehnică, de a oferi site-uri web gratuit, pe baza cărora să învețe. Problema în acest caz este că serviciile oferite sunt slabe și pot veni la pachet cu omisiuni sau probleme grave derivate din lipsa de cunoștințe (optimizare a site-ului, securitate), precum și lipsa de suport tehnic, care ulterior pot cauza neplăceri costisitoare pentru tine, ca proprietar de site. Nu cred că ți-ai dori ca site-ul tău să fie ținta unor atacuri, infecții cu malware, exfiltrări de date, care indirect să conducă la o pierdere a clienților și o scădere a încrederii acordate de vizitatori.

3. O persoană cu o schemă complexă de șantaj/monetizare

Un site web gratuit vine cel mai probabil cu un domeniu și găzduire web asociate sau cu un subdomeniu pe serverul celui care îți construiește site-ul. Te-ai gândit însă cine deține aceste „proprietăți”? Cel mai probabil este vorba de persoana care îți oferă site-ul web la pachet cu restul serviciilor. În timp ce tu crești afacerea ta, lărgești baza de clienți și creezi un brand, te poți trezi cu întreruperea serviciilor și cu impunerea unor „taxe” exorbitante pentru prelungirea domeniului sau a găzduirii web… sau pentru recuperarea acestora în nume propriu. În cazul în care nu știai, proprietarul domeniului (cel înscris la registrar) are drept legal asupra acestuia, și orice încercare de a recupera site-ul sau domeniul ar fi în zadar.

Schemele de santaj/monetizare pot include și exfiltrarea unor date de pe server (adrese mail, baza de date de clienți) și utilizarea lor în alte scopuri de marketing. În fond, așa cum am precizat, tu nu ești de fapt deținătorul site-ului, al clienților din baza de date sau al domeniului, ci persoana care ți-a construit site-ul. Lucrurile pot să se complice, atunci când persoana care ți-a oferit site-ul web gratuit se decide să vândă „afacerea online” altcuiva, pe o sumă destul de mare.

Deși pare de domeniul fantasticului, Dream Webdesign s-a confruntat în trecut cu un astfel de caz, în care un client a venit la noi pentru a-i reconstrui site-ul și proprietățile digitale de la 0. Acesta deținea o afacere locală, avea un site web obținut gratuit anterior, pagini pe rețelele de socializare cu activitate zilnică, locație recunoscută pe Google Maps și o poziție organică la căutările în Google pe cuvinte cheie specifice domeniului în care activa. Toate aceste proprietăți îi fuseseră pregătite de cineva, gratuit (care evident avea acces complet la toate conturile), și pe care persoana păgubită s-a străduit să le promoveze și să le popularizeze.

Cel care a oferit serviciile gratuite, și care era în fond proprietarul de drept al paginilor, a decis într-o zi să schimbe parolele la toate conturile și să vândă afacerea la cheie altcuiva. Legal, clientul nostru (păgubit) nu a putut face absolut nimic, pentru că nici una din proprietățile digitale nu conduceau spre numele lui, adresa lui sau telefonul lui. Practic, deținătorul era persoana care a construit site-ul web, pagina Facebook, contul de Instagram, cel care avea acces la serverul pe care erau toate adresele de mail și baza de date de clienți.

Ce se poate face într-un astfel de caz? Păi… mai nimic. Reconstruiești de la 0 toate proprietățile digitale, reiei promovarea web de la 0, investești sume de bani mult mai mari și pe o perioadă mai scurtă decât ai făcut-o în primul caz. Și bineînțeles, îți cer scuze clienților tăi și încerci să le explici situația.

4. O agentie cu o schemă de monetizare ulterioară

În cazul unei agenții, un site web gratuit va fi monetizat într-un fel sau altul prin alte servicii mai scumpe, oferite ulterior, pe care nu le poți evita. Sau poate prin plasarea unor banere cu reclame. Poate semăna cu un caz de șantaj ca la punctul precedent, dar în acest caz totul poate fi mai subtil. Pentru a evita capcanele în acest caz, cere un contract și rezervă-ți timpul pentru a citi bine toate clauzele, drepturile și obligațiile părților, stipulate în acesta.

O speță particulară în acest caz ar fi o agenție care vinde pe de o parte cursuri de web design unor cursanți/studenți, iar pentru practica acestora folosesc pe de altă parte servicii web gratuite oferite unor clienți. Agenția poate funcționa așa permanent, întrucât costurile afacerii sunt susținute de cei care cumpără cursurile pe sume care adesea valorează și de 10 ori cât site-ul oferit „gratuit”. O astfel de combinație este, după părerea noastră, periculoasă pentru tine, proprietar de site web, pentru că te poți regăsi oarecum în postura de a nu beneficia de garanție sau servicii de mentenanță, studentul/cursantul care ți-a realizat site-ul absolvind cursul și întrerupând colaborarea cu tine.

Perspectiva clientului/proprietarului site-ului web

La început de drum în business, pare atractivă opțiunea unui site web gratuit, care te poate scuti de plata unor sume mari de bani, atunci când nu dispui de ele. Pe termen lung însă, trebuie să știi că acestea îți vor dăuna într-un fel sau altul, direct sau indirect. Dezavantajele majore care derivă din serviciile web oferite gratuit, identificate de noi în cazuri concrete, includ:

1. Servicii de slabă calitate

Indiferent de tipologia designerului web care îți realizează site-ul, fiind vorba de un serviciu gratuit, nu te aștepta la calitate. Adesea în acest caz este vorba de site-uri web de mici dimensiuni, construite rapid folosind o temă gratuită și texte generate de AI, fără o testare amănunțită, fără atenție la detalii, fără o armonie între elementele din pagina web și cu un aspect nu prea plăcut, care lasă impresia de ieftin. Calitatea slabă a serviciilor oferite gratuit se va reflecta în imaginea sărăcăcioasă pe care afacerea ta o va lăsa unui potențial client și va conduce la o rată slabă de conversie.

2. Lipsa unor servicii sau opțiuni necesare site-ului

Aproape întotdeauna unui site web gratuit îi vor lipsi anumite opțiuni și servicii printre care se numără securitatea web, optimizarea SEO, personalizarea temei grafice, responsivitatea (afișarea corectă indiferent de dispozitiv și sistem de operare). Site-ul web va fi vulnerabil și va arăta ieftin, nu va inspira încredere.

3. Credibilitate redusă

Un site web cu deficiențe, care suplimentar poate fi găzduit pe un subdomeniu de pe serverul celui care l-a realizat gratuit, nu va inspira încredere și profesionalism. Pe termen lung asta va dăuna brandului și afacerii tale.

4. Suport limitat

Suportul tehnic și garanția pentru un site web gratuit pot lipsi sau pot veni ca opțiune contra cost, cu prețuri piperate.

Concluzii

Nu există nimic gratuit pe lumea asta! Într-un fel sau altul, plătești pentru orice serviciu obținut, indiferent că este vorba de bani sau de timpul tău. Fie că este vorba de servicii web ulterioare accesate la preturi mai mari, taxe de răscumpărare a proprietăților tale sau lipsa unui suport și a garanției, pe termen lung, acestea pot produce efecte neplăcute și pierderea unor sume mult mai mari decât dacă ai fi ales varianta normală de plată a unor servicii web care vin la pachet cu toate beneficiile și opțiunile.


Tu vrei un site web gratuit? Te invităm la o discuție telefonică sau pe Zoom pentru a ne explica de ce! Haide să analizăm împreună cazul particular al afacerii tale, să vedem dacă te putem ajuta, nu gratuit, dar corespunzător bugetului de care dispui.