O afacere de succes este cea care stie unde sa isi gaseasca clientii, iar cum Internetul si motoarele de cautare sunt folosite de toata lumea, atunci cheia catre succes este un site web optimizat pentru cuvintele cheie care au potential de a aduce clienti. Optimizarea SEO reprezinta in esenta toate actiunile intreprinse pentru ca site-ul web al companiei sa ocupe o pozitie de top in motoarele de cautare (Google) la cautari pe cuvinte cheie dorite si de a atrage un trafic cat mai mare, organic si targetat pe nisa in care isi desfasoara compania activitatea.
Optimizarea SEO este impartita in 2 componente majore: on-page SEO si off-page SEO.
Optimizarea on-page, asa cum sugereaza si numele, se face exclusiv pe paginile site-ului web, în timp ce optimizarea off-page reprezinta toate actiunile de promovare si link building a site-ului web, realizate in afara paginilor web.
On-page SEO
Optimizarea SEO on-page presupune in primul rand stabilirea unui titlu, a descrierii si a cuvintelor cheie meta pentru fiecare pagina web in parte, optimizarea titlurilor, a subtitlurilor si a continutului (text si imagini) asa incat sa fie in ton cu expresiile si cuvintele cheie alese pentru acea pagina web. Apoi, la nivel global, pentru intreg site-ul web, sunt rescrise linkurile pentru a fi prietenoase cu motoarele de cautare (search engine friendly) si este creata o structura optimizata a paginilor web, pentru a fi usor de parcurs intr-o ordine logica si de indexat de catre motoarele de cautare.
Off-page SEO
Optimizarea SEO off-page este un proces de lunga durata, ce poate fi impartit pe mai multe campanii delimitate in timp (1-3 luni) pe parcursul carora se stabilesc anumite scopuri si rezultate dorite, pentru a caror indeplinire se pot recurge la actiuni precum: inscrierea in motoarele de cautare si in directoare web, promovare pe retelele de socializare, social bookmarking, crearea de linkuri prin articole, comunicate de presa, mini-site-uri si profile web 2.0, comentarii pe bloguri si forumuri, etc.
Pasi in optimizarea SEO
Primul pas pentru optimizarea unui site web este analiza preliminara care include: analiza site-ului de optimizat, analiza cuvintelor cheie pe care se doreste promovarea si descoperirea de noi nise usor de abordat, analiza competitorilor si estimarea eforturilor pentru atingerea obiectivului propus. La final vom avea conturata strategia de optimizare si promovare, estimarea costurilor si a duratei campaniei.
Urmeaza optimizarea site-ului web (on-page) care poate dura de la cateva ore la cateva zile. In cele mai simple cazuri (acolo unde s-a mai facut optimizare in trecut) este vorba de ajustarea titlurilor, a continutului si a imaginilor pentru ca site-ul sa fie gata de promovare. Pentru site-urile neoptimizate si invechite, acest proces poate fi laborios, iar in unele cazuri poate fi mai simpla reconstructia de la 0 (spre exemplu cazul unui site web neactualizat de 10 ani, realizat pe o structura tabelara).
Odata ce site-ul web este pregatit, incepe campania de link building si promovare online. Campania poate fi facuta rapid, intr-un timp scurt, sau lent, pe durata mai multor luni de zile. La site-urile web noi sau care nu au mai fost optimizate in trecut, este necesara o campanie lenta pentru a nu risca penalizarile motoarelor de cautare. Pentru site-uri cu vechime si optimizate, se pot face si campanii rapide, menite sa dea un imbold promovarii sau sa se depaseasca un anumit competitor.
Dupa finalizarea campaniei de link building si promovare, dar pe durata perioadei de angajament, este monitorizata performanta site-ului in motoarele de cautare si sunt realizate diferite ajustari. De asemenea este posibil ca in urma unei campanii de promovare mai intensive sa se treaca la o campanie de lunga durata pentru mentinerea rezultatelor obtinute.